Architekti a dizajnéri dnes prichádzajú s množstvom inovatívnych nápadov a výtvorov, ktoré berú človeku dych. Sledujú ekologické trendy, no ich práca môže mať aj silný sociálny rozmer.
V mestách po celom svete vyrastajú rôzne nápadité a krásne stavby, ale na uliciach, kde stoja, možno pozorovať aj čosi, čo už až tak oku nelahodí. Sú to ľudia ako my, rôzni, mladí aj starí, dokonca aj deti, a predsa sa cítime často rozpačito, keď k nám naťahujú ruku a žiadajú nás o pomoc. A aj keď im do rúk z času na čas vhodíme pár drobných, vieme, že to, čo nemajú a potrebujú, je omnoho viac. Potrebujú domov.
Nie je to zas tak dávno, čo sa slovné spojenie absolútna chudoba objavovalo predovšetkým v súvislosti s hladom a každodenným bojom o prežitie v rozvojových krajinách. Situácia sa však zmenila, a nie k lepšiemu. Formou absolútnej chudoby vo vyspelých a ekonomicky silných krajinách je práve bezdomovectvo, z ktorého sa stal závažný globálny problém. Týka sa rovnako našej krajiny, aj keď štátne orgány budia dojem, že tomu tak nie je. Oficiálne totiž v slovenskej legislatíve pojem „bezdomovec“ ani neexistuje. Na ľudí bez domova sa vzťahuje len pojem „osoba spoločensky neprispôsobivá“, prípadne „sociálne vylúčená osoba“. Zodpovednosť za riešenie tohto problému sa z pliec štátu presúva na samosprávy, no v plnej miere ju na seba prevzali rôzne občianske združenia, dobrovoľníci, neziskové organizácie či komunity. Riešenie problému bezdomovectva si vyžaduje čas a nemalé úsilie, pretože je nevyhnutné riešiť ho komplexne. To znamená, na všetkých úrovniach, od materiálnej, cez zdravotnú a právnu až po sociálnu zložku. Zapojiť sa však musí aj samotný bezdomovec, jeho vôľa po zmene je kľúčová.
Ide o dva etablované prístupy riešenia bezdomovectva. Základný princíp prvého spočíva v poskytnutí okamžitého stáleho a istého bývania, ktoré môže využívať bez splnenia akýchkoľvek podmienok. Popri bývaní môže, ale nemusí využívať ďalšie asistenčné služby, poskytované odborníkmi, ktorý sa na programe podieľajú. Tento model sa z New Yorku, kde vznikol, rozšíril do európskych krajín a v rôznych modifikáciách sa ukázal ako veľmi účinný a efektívny. Jednak v práci s ľuďmi bez domova a jednak z ekonomického hľadiska. Poskytnutie stáleho domova totiž človeku navracia dôstojnosť, súkromie a právo na bývanie.
Druhý model je založený na postupnom zlepšovaní podmienok života človeka na ulici. Prvou pomocou sú rôzne útulky, nocľahárne, denné stacionáre, strediská osobnej hygieny atď. , kde títo ľudia prichádzajú do styku s odborným poradenstvom a asistenčnými službami, ktoré sú zamerané najmä na postupné začlenenie takéhoto človeka do spoločnosti a získanie stáleho ubytovania.
Príklad typu architektúry, ktorá by mohla poslúžiť najmä druhému z vyššie uvedených riešení, pochádza z amerického kreatívneho štúdia Framlab. Dočasné ubytovanie, ktoré tu navrhli má jednoduchý názov Homed a pripomína včelí úľ, umiestnený pomocou lešenia na inak nevyužitej bočnej stene budovy. Jednotlivé štandardizované šesťuholníkové bunky sú z veľkej časti vytlačené na 3D tlačiarni, možno ich jednoducho prispôsobiť na rôzne účely a premiestniť z jednej strany na druhú.
Architekti sa pri ich navrhovaní riadili aj myšlienkou „prenocovať dôstojne“, ich moduly sú jednolôžkové, a tak na rozdiel od nocľahární a bežných prístreškov ponúkajú súkromie. Sú útulné a umiestnené v príjemnom prostredí. Flexibilita modulov spočíva v ich nenáročnom prispôsobení rôznym účelom – spanie, sprchovanie, či socializácia.
Okrem sociálneho rozmeru majú tieto ľudské úle aj enviromentálny rozmer, a to už svojím samotným umiestnením, teda sofistikovaným využitím priestoru, ale aj použitým materiálom. Moduly sú vyrobené z recyklovateľného bioplastu, umiestneného v hliníkovej konštrukcii. Okná, či presnejšie sklenené časti bunky sú navrhnuté z MMA smart skla, ktoré prepúšťa prirodzené svetlo. Fotovoltaické články dodávajú bunke elektrickú energiu a môžu tiež napájať rôzne reklamné či umelecké výtvory, umiestnené na bunke z vonkajšej strany.
New Yorské štúdio si uvedomuje, že projekt Homed nerieši problém bezdomovectva, no chce byť súčasťou riešenia a ukázať tak, že aj dizajn a architektúra môžu mať srdce na správnom mieste.
Zdroj:
dunstreda.sk
humannageografia.sk/clanky
inhabitat.com
Titulná foto: Flickr.com – Homeless by Carisworld